Drie tips voor de werving van huisartsen

“De meeste huisartsen die ik spreek zijn op zoek naar vrijheid en willen zich niet meteen voor tien jaar binden. Het gezondheidscentrum is voor hen dus ideaal."
William Hulshof, recruiter bij Zorggroep Almere

Huisartsentekort

“De meeste huisartsen die ik spreek zijn op zoek naar vrijheid en willen zich niet meteen voor tien of vijftien jaar binden. Het gezondheidscentrum is voor hen dus ideaal”, zegt William Hulshof, recruiter bij Zorggroep Almere. Graag deelt hij drie persoonlijke tips voor de werving van huisartsen.

Hulshof ervaart dagelijks dat huisartsen geen helder beeld hebben van het gezondheidscentrum. “Ze kennen het niet uit eigen ervaring en het woord loondienst geeft het gevoel dat ze zich vastleggen. Startende huisartsen willen dat liever nog niet. Ze zijn dus verrast als ik uitleg dat je veel ruimte hebt om je werktijden in te delen. Verder heb je gewoon een opzegtermijn, dat geeft juist veel vrijheid.”

Nederland heeft te maken met een groeiend huisartsentekort. Vacatures staan daardoor langer open. “Het is dus belangrijk om de pluspunten van het gezondheidscentrum goed naar voren te brengen en eventuele vooroordelen weg te nemen. Vergeet niet dat veel startende huisartsen niet bekend zijn met het gezondheidscentrum”, aldus Hulshof. Hij geeft drie gouden tips.

Tip 1: wees niet afwachtend

“Er zijn veel vacatures en weinig gegadigden. Wees dus niet afwachtend. Ga in gesprek met mensen die zich melden. Oók als iemand wensen heeft die niet helemaal op de vacature passen. Bouw een persoonlijk contact op. Voor iedereen, ook voor huisartsen, is het voelen van een klik met de organisatie een zwaarwegend argument. Kijk waar je elkaar kunt ontmoeten. Misschien heeft iemand iets anders in huis, waar je veel aan kunt hebben.”

Tip 2: maak het specifiek

“Laat de dynamiek van de organisatie zien. Wees gedetailleerd. Heb je bijzondere kwaliteiten in je team? Noem ze. Houden jullie aan het eind van de week altijd een nazit? Laat het weten. Vertel of je 10 of 15 minuten gesprekken hebt. Enzovoort. De enige uitzondering is geld. Praat eerst over de rest. Dan laat je zien hoeveel extra’s het gezondheidscentrum te bieden heeft, naast het salaris.”

Tip 3: maak jezelf zichtbaar

“Vacatures deel je in je netwerk en online. Daar hoort bij dat de organisatie zich online goed zichtbaar maakt, ook tussen vacatures door. Deel bijvoorbeeld interessante informatie op LinkedIn en doe actief mee met discussies op fora. De website is ook belangrijk, denk aan een ‘werken-bij-pagina’. Laat hier zien wat de organisatie voor huisartsen doet. Wees onbescheiden, breng je voordelen nadrukkelijk naar voren, het zijn er genoeg! Ook beurzen zijn goede plekken om actief gesprekken aan te gaan.”

Ook vertelt Hulshof dat de loondienstcentra vaak onderdeel zijn van een grotere organisatie met interessante mogelijkheden om kennis uit te wisselen en je verder te specialiseren. “Bovendien”, gaat hij verder, “is het gezondheidscentrum multidisciplinair. Huisartsen vinden dat belangrijk. Begrijpelijk, want de zorg van de toekomst is integraal en persoonsgericht. Multidisciplinair werken hoort daarbij.”