Gezondheidscentrum: makkelijk sparren over casuïstiek

Aios - praktijkvoorbeeld gezondheidscentrum
"Heel leuk en leerzaam vind ik dat je heel makkelijk kunt sparren over casuïstiek. Zo kun je als huisarts goed aan je kennis blijven werken."
Lisanne Schuller, aios bij gezondheidscentrum Spechtenkamp in Maarssen

Korte lijnen leerzaam

Met stip bovenaan haar lijst pluspunten van het gezondheidscentrum staat ‘korte lijntjes met andere zorgaanbieders’. Huisarts in opleiding Lisanne Schuller: “Je kunt patiënten daardoor makkelijker de juiste zorg bieden. Bovendien zijn die korte lijnen voor mijzelf heel leerzaam.”

Schuller is huisarts in opleiding bij gezondheidscentrum Spechtenkamp in Maarssen en zeer te spreken over het werken in deze setting. Ze roemt de korte lijntjes met de andere zorgaanbieders in het centrum. “Doordat je hen leert kennen en weet wat ze precies doen en waar ze goed in zijn, kun je gerichter verwijzen. Zo kun je patiënten makkelijker de juiste zorg bieden.” Ze somt op: fysiotherapie, verloskunde, diëtisten, podotherapie, maatschappelijk werk, thuiszorg, psychotherapeuten, logopedisten en het consultatiebureau. “En natuurlijk de andere huisartsen en de praktijkondersteuners Jeugd, GGZ en somatiek.” 

Sparren

Schuller: “Heel leuk en leerzaam vind ik dat je heel makkelijk kan sparren over casuïstiek. Gewoon tijdens de koffiemomenten bijvoorbeeld. Van de verschillende zorgverleners krijg je advies vanuit verschillende invalshoeken. Zo kun je als huisarts goed aan je kennis blijven werken. Ik kan me voorstellen dat het in een kleinere praktijk moeilijker is om zo makkelijk adviezen te krijgen.”

Lisanne van der Horst

Waarnemen of loondienst?

Begin volgend jaar studeert ze af en is dus al volop bezig met de vraag hoe ze daarna haar vak gaat uitoefenen. Ze is er nog niet uit. Haar persoonlijke situatie speelt zeker een rol. Zo wil ze in verband met haar jonge gezin niet al te ver reizen. Maar daarnaast zijn er meer vakgerichte overwegingen: “Het grote voordeel van waarnemen is de kans om ervaring op te doen in verschillende praktijken en met verschillende patiëntenpopulaties. Maar het nadeel is dat je geen langdurige patiëntrelatie opbouwt. Terwijl ik juist daarom voor het huisartsenvak heb gekozen.” Hidha’s zijn meer langdurig betrokken bij de praktijk, maar, zegt Schuller, “ook als hidha ben je, net als een waarnemer, niet eindverantwoordelijk voor het medisch beleid in de praktijk of het functioneren van medewerkers.” Ook dat is een punt van overweging.

Eigen patiënten

Uiteindelijk is het hebben van een eigen praktijk in een gezondheidscentrum haar stip op de horizon. “Om alle argumenten die ik al heb genoemd. Korte lijntjes. Sparren met collega’s. En eigen patiënten met wie ik een band kan opbouwen.” Daar komt bij dat gezondheidscentra de toekomst hebben, vermoedt Schuller. Om de gewenste zorg op maat te leveren komt samenwerking met andere zorgaanbieders en andere disciplines steeds meer centraal te staan in het huisartsenvak. Het gezondheidscentrum is daarvoor een goede vorm.

Wat ook pleit vóór het gezondheidscentrum, besluit ze, is de ruimte om een stukje management op te pakken. “Ik hou het zeker voor mogelijk dat ik in de toekomst, naast de patiëntenzorg, een select deel van het algemeen beleid toevoeg aan mijn verantwoordelijkheden.”

Gezondheidscentra Maarssenbroek (GCM) is gevestigd in Maarssen en heeft twee locaties: GCM Boomstede en GCM Spechtenkamp.

Vind een gezondheidscentrum bij u in de buurt